torsdag, maj 20, 2010

Länssjukhuset i Uppdrag Granskning

Undertecknat mail förtjänar en större publik än ett litet fåtal. Det talar för sig själv.   Gårdagens Uppdrag Granskning handlade om Landstinget Västernorrland, LVN, särskilt Länssjukhuset, LSH.   Sant   Sant är; -         dels att LSH:s ekonomi sedan minst 15 år är urusel p g a dålig styrning och ledning, -         dels att LSH har för långa väntetider till mottagningar och operationer samt därmed sämst i landet enligt SKL:s definitioner p g a dålig styrning och ledning, -         dels att LSH har haft för täta ledningsbyten det senaste decenniet. -           En synpunkt   Uppgiften i gårdagens Uppdrag Granskning om ”värsta sjukhuset” kan måhända avse ekonomi, produktivitet, väntetider och därmed effektivitet. Om man däremot avser vårdens innehåll, vill jag understryka att LSH ligger i nationell toppklass i flera avseenden. LSH och dess personal har även mycket att vara stolta över som vårdgivare till patienterna.   Media   LSH:s uppfattning om gårdagens Uppdrag Granskning är att man under fyra månader gjort ett omfattande grundarbete eller research främst genom studier av urkunderna och intervjuer samt härigenom blivit väl insatt i frågeställningarna. Därför har programmet blivit rättvisande. LSH:s roll är bl a att bli granskad av media, dvs inte att recensera media. Dock kan konstateras att hittillsvarande mediebevakning med något undantag kontrasterar mot gårdagens Uppdrag Granskning. Kanske leder det till viss reflektion hos vederböranden.   LSH:s uttalanden   Jag sade i programmet, att vi får räkna med att servicekvaliteten kommer att försämras genom den omställning vi arbetar med. Det har jag flera gånger påpekat tidigare. Det blir effekter av att så många duktiga och engagerade yrkespersoner lämnar LSH.   Jag sade också att verksamheten kommer att hålla budgeten. Vi, dvs ekonomichefen och jag, räknar med en budget i balans från 2011 om inte något oförutsett inträffar utom LSH:s kontroll.   Jag fick frågan om ”sjukhuset kommer på fötter” och antog med ledning av tidigare frågor att frågeställaren menade ekonomi och väntetider. Ekonomin kommenterar jag ovan. LSH ska i likhet med övriga sjukhus klara vårdgarantin enligt SKL:s definition. Det är en utgångspunkt för nuvarande planering och höstens arbete. Därför svarade jag ja på frågan.   Jag fick frågan om vad som skulle ha hänt om LSH vore ett företag, dvs under aktiebolagslagen. Jag svarade betalningsinställelse och konkurs, vilket skulle ha inträffat redan på 90-talet. Det innebär att LSH tillåtits att bete sig på ett sådant sätt som i övriga samhället inte är acceptabelt.   Ny ledning   LSH har sedan ett par veckor en ny ledningsorganisation för verksamheterna i form av 14 verksamhetschefer och fyra stabschefer. Den målsättning Ledningsgruppen enats om lyder: ”Ledningsgruppen för Länssjukhuset Sundsvall-Härnösand är ett beslutande organ som företräder och tar ansvar för sjukhuset. Vi ska säkerställa sjukhusets resultat där patientsäkerhet, kvalitet och arbetsmiljö står i fokus.”   Det borgar för ett gemensamt ansvarstagande för det samhällsuppdrag LSH har samtidigt som verksamheterna ges det samlade ansvaret och därmed möjligheterna att utveckla LSH till det patienterna, vi och våra uppdragsgivare vill.   LSH:s enhetschefer   Jag träffade i tisdags eftermiddag LSH:s enhetschefer vid ett gemensamt möte. Flera frågor togs upp. Den fråga som visade på mest engagemang, jag skulle våga påstå irritation, är sjukhusets interna planering av de vårdprocesser där flera yrkeskategorier möts i syfte att möta patienternas behov. Jag har flera gånger talat om behovet av ”Aktivitetsstyrd bemanning”. Det handlar om minst tre månaders framförhållning i tjänstgöringsschemata. Utgångspunkt är patienternas behov av besök och behandling. Därefter utgår man från läkarbemanningen, som är en trång sektor, och gör motsvarande planering för andra yrkesgrupper.   Nyhet i hälso- och sjukvårdslagen, HSL   Från halvårsskiftet blir verksamheterna skyldiga att erbjuda patienterna vård oavsett vårdgivare (offentligt finansierad). Det innebär för oss att om vi inte klarar vårdgarantin, ska vi ge ett konkret erbjudande om vård, dvs inte enbart hänvisa, och dessutom betala för det. Det är en ny situation för oss som vi måste inrätta oss för.   Samtidigt är LSH delmängd i den samlade sjukvårdsorganisationen inom LVN. Det är mest ekonomiskt förmånligt för LVN att kunna möta patienternas behov inom egen, befintlig organisation. Det ställer nya och utökade krav på samplanering av sjukhusvården inom LVN, vilket får konsekvenser för LSH.   Ny ledningsorganisation av sjukhusen   LSH:s uppdragsgivare, politiken inom LVN, diskuterar en ny politisk ledning av sjukvården, särskilt sjukhusen. Nuvarande ledningsorganisation för respektive sjukhus kommer att behöva anpassas till den nya ordningen genom en gemensam ledningsfunktion. Det stämmer väl överens med förändringen i HSL. Det yttersta syftet är att ordna en bättre tingens ordning för patienterna.     Sigbjörn Olofsson   --------------------------------------------------------------- Landstinget Västernorrland arbetar för liv och hälsa. Vi är en av länets största arbetsgivare. www.lvn.se. The Västernorrland County Council works to improve the quality of life and the health of its residents. We are one of the largest employers in the county. www.lvn.se.

Inga kommentarer: