lördag, juni 20, 2009

Stadens lungor

Jordbodalen i sommarskrud Midsommardagens morgon kan kanske lämpa sig för ett mindre politiskt inlägg. Kl. 07 på morgonen är det lugnt och stilla när jag tar min promenad runt Sidsjön, en stadens lunga i Sundsvall. Ett par dar tidigare gick jag samma morgonpromenad i Helsingborgs motsvarighet Jordbodalen, en idyll med sin fina lilla bäck, sin djupa ravin omgiven av bokskog. I de miljöerna får fåglarna sin naturliga hemvist, koltrasten spelar och duvorna kuttrar. En kaninunge försvinner likt en hoppande boll när jag närmar mig. De städernas fäder som förstått värdet av bevarade naturmiljöer som avbrott i asfalt och betong har gjort sina medborgare en stor tjänst. Sidsjöområdet i Sundsvall och Jordbodalen i Helsingborg kan där få tjäna som exempel. Väl kommen tillbaka till landet i norr är det dags att besöka den lilla, hon som föddes för 2 veckor sedan under minst sagt dramatiska omständigheter. Sakta men ändå tydligt är hon på väg att ta sin plats bland de som skall finnas med oss många år framöver. Snart slipper hon andningshjälp, snart kan hon slippa matning via kateter. Och snart kanske hon och hennes föräldrar får komma hem till ett någorlunda vanligt spädbarnsliv med vad det innebär av amning, blöjor och passning. Ibland kan sånt vara den allra största lyckan. Midsommardagen 2009 Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: