fredag, juni 30, 2006

Skolan behöver förnyelse!

Skolan och en god utbildning är en grundförutsättning för både vårt lands välfärd, och framtiden för oss som enskilda personer. Så långt är nog de flesta överens. Därför avdelas också stora ekonomiska och andra resurser för skola och utbildning. Men över tid har också skolan kommit att bli ett politiskt experimentfält, med ständigt ändrade kursplaner. Med ett alltmer socialt inriktat arbete, och med så småningom en splittrad syn på skolans uppdrag och hur det bäst uppnås. Det var sin tids liberaler som för 150 år sedan drev fram lagstiftningen om en allmän skola i Sverige, långt innan socialdemokraterna fanns som parti. Därför har också skolan varit en hjärtefråga för vårt parti genom alla år. Mot den bakgrunden är det inte så konstigt att de brister i skolans arbete som blivit alltmer tydliga under senare år, engagerat Folkpartiet mer än andra partier. När nu Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds ordföranden under DN-debatt den 20 juni tar upp skolans förbättringsområden är det en insiktsfull och för oss liberaler positiv läsning. Många av de punkter vi under många år drivit i syfte att få en bättre skola för både personal och elever återfinns i deras förslag. Dit hör elevernas rätt till utbildade lärare. Dit hör skolverkets utvärderingsansvar och dit hör behovet av en ny skollag. I 8 punkter önskar de båda ordförandena Eva-Lis Preisz och Metta Fjelkner se förbättringar i syfte att stärka kompetensen i skolan, punkter som i allt väsentligt också delas av Folkpartiet. Ett par dar tidigare kan vi läsa, också under DN-debatt professor Hugo Lagercrantz och skolläkaren Åse Victorin-Cederqvist, båda med stor erfarenhet av arbete med barn - och ungdomar. Deras uppfattning är att ett normalt barn klarar inte av att bära det ansvar som följer av att lärarna överlämnar både studieansvar och planering till barnet. Resultatet blir att barnet känner sig stressat och misslyckat, får sämre självförtroende och reaktionen blir ofta destruktiv med prat och stök som följd. Man anser vidare att avskaffandet av betyg och specialklasser har varit katastrofal för den svenska skolan. Klasskillnaderna har ökat istället för att minska. Den stökiga arbetsmiljön i många svenska skolor och den låga stimulansnivån motverkar skolans mål att ge barnen goda livschanser. När Folkpartiet talat för betyg tidigare, och lyft upp ordningsfrågorna i skolorna har vi av socialdemokrater anklagats för att vilja sortera bort vissa elever. Verkligheten är den motsatta, dagens skola lämnar många i sticket istället för att ge dem hjälp på deras nivå. När Folkpartiet ville förbjuda användningen av mobiltelefoner under lektionstid, lät förre skolministern Wernerson (S) förstå att hon ”fick rysningar” i kroppen över de krav på ordning och reda det innebär. Det är mot den bakgrunden skolans problem och möjligheter skall ses. Att vårt skolsystem har så mycket sämre resultat än det finska är ingen slump. Det bygger på valet av synsätt och metoder. Vi i Folkpartiet vill återföra kunskapen som ledstjärna i skolan. Vi vill ge varje elev den hjälp och det stöd som fordras för att nå de mål han eller hon strävar mot. Vi har respekt för människors olika livsval. I skolarbetet skall det ställas mot vänsterblockets kollektivistiska syn på skolan. En syn som gjort skolan till en experimentverkstad där kunskapen åsidosatts till förmån för sociala synsätt, med sviktande skolresultat och alltmer av sociala problem bland eleverna och alltfler utbrända lärare som följd. Skolan behöver förnyelse och Folkpartiet leder gärna en sådan förnyelse med ditt stöd i höstens val. 2006.06.30 Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: