Efter dagarna
med medelhavsvärme och varma havsbad, är det nu sedan några dagar bitande
vindar av kuling styrka, och återkommande regn här på landets västra kust. Det
behövs säkert för allt som skall växa, men det lockar inte till utflykter vare
sig i skog och mark eller över ett vindpiskat hav.
Dagens blogg
får ta sin utgångspunkt i en av de paradoxer som drivs i svensk politik, jag
vill gärna kalla det hybridbluffen. Nämligen hur man med ett litet batteri i
bilar, kan få politiken att ösa pengar i form av bonus (f.n. max 60,000 sek) till
de som köper de bilarna. Samtidigt som man kraftigt höjer skatterna på de som
för bara några år sedan kallades miljöbilar, dieselbilarna.
Men först en
liten bakgrund, en nära bekant tillhör de som värnar om miljön, och därför kör
en liten och bränslesnål dieselbil. Eftersom han samtidigt arbetar i en
offentlig miljö, där han får köra hybridbilar, har han goda möjligheter att
jämföra bränsleförbrukningen för den egna bilen som drar 0,4–0,5 liter/mil, med
förbrukningen på hybridbilarna vilka ju övergår från
eldrift till bensin efter kortare startsträckor. Han menar att bränslekostnaden/förbrukningen
är betydligt mindre i hans ”miljövänliga snåldiesel”, än i de hybridbilar han
kör i tjänsten trots att de också är mindre personbilar.
I hybridbilarnas
barndom för ca 10 år sedan, talades det mycket om kostnaderna för att byta
batteri i bilarna. Den debatten förs inte längre, av det enkla skälet att ingen
bryr sig om att byta batteri. De får åldras och krympa som drivkälla, och bensinen
blir det egentliga bränslet.
Likheten kan göras med
utvecklingen för de s.k. ”etanolbilarna” för 20–25 år sedan. Då skulle i vårt
land egentillverkad etanol bli den saliggörande energikällan för fordonen. Etanolbilarna
subventionerades av staten. Mackarna ålades att installera etanolpumpar, vilket
gjorde att mängder av mackar stängdes, de kunde inte bära den kostnaden. Motorproblem
och hög förbrukning av etanol gjorde att de flesta övergick till att bara tanka bensin i sina bilar. Etanolen är nu i stort sett en historisk parentes som
drivmedel.
Hybridbilarnas
verkliga miljönytta kan med fog ifrågasättas. Det lilla batteri man
sätter i de flesta av dem, sitter där som ett sätt att få del av
statliga subventioner. Offentliga medel borde inte användas för subventioner av
onyttig lyxkonsumtion.
2020.07.07
Jarl S
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar