tisdag, juli 07, 2020

Hybridbluffen


Efter dagarna med medelhavsvärme och varma havsbad, är det nu sedan några dagar bitande vindar av kuling styrka, och återkommande regn här på landets västra kust. Det behövs säkert för allt som skall växa, men det lockar inte till utflykter vare sig i skog och mark eller över ett vindpiskat hav.

Dagens blogg får ta sin utgångspunkt i en av de paradoxer som drivs i svensk politik, jag vill gärna kalla det hybridbluffen. Nämligen hur man med ett litet batteri i bilar, kan få politiken att ösa pengar i form av bonus (f.n. max 60,000 sek) till de som köper de bilarna. Samtidigt som man kraftigt höjer skatterna på de som för bara några år sedan kallades miljöbilar, dieselbilarna.

Men först en liten bakgrund, en nära bekant tillhör de som värnar om miljön, och därför kör en liten och bränslesnål dieselbil. Eftersom han samtidigt arbetar i en offentlig miljö, där han får köra hybridbilar, har han goda möjligheter att jämföra bränsleförbrukningen för den egna bilen som drar 0,4–0,5 liter/mil, med förbrukningen på hybridbilarna vilka ju övergår från eldrift till bensin efter kortare startsträckor. Han menar att bränslekostnaden/förbrukningen är betydligt mindre i hans ”miljövänliga snåldiesel”, än i de hybridbilar han kör i tjänsten trots att de också är mindre personbilar.

I hybridbilarnas barndom för ca 10 år sedan, talades det mycket om kostnaderna för att byta batteri i bilarna. Den debatten förs inte längre, av det enkla skälet att ingen bryr sig om att byta batteri. De får åldras och krympa som drivkälla, och bensinen blir det egentliga bränslet.

Likheten kan göras med utvecklingen för de s.k. ”etanolbilarna” för 20–25 år sedan. Då skulle i vårt land egentillverkad etanol bli den saliggörande energikällan för fordonen. Etanolbilarna subventionerades av staten. Mackarna ålades att installera etanolpumpar, vilket gjorde att mängder av mackar stängdes, de kunde inte bära den kostnaden. Motorproblem och hög förbrukning av etanol gjorde att de flesta övergick till att bara tanka bensin i sina bilar. Etanolen är nu i stort sett en historisk parentes som drivmedel.

Hybridbilarnas verkliga miljönytta kan med fog ifrågasättas. Det lilla batteri man sätter i de flesta av dem, sitter där som ett sätt att få del av statliga subventioner. Offentliga medel borde inte användas för subventioner av onyttig lyxkonsumtion.
2020.07.07
Jarl S

Inga kommentarer: