Bilderna på drunknade
barn och strandsatta flyktingar på vandring mot tryggheten är ständigt
återkommande. Och drunkningsdöden i galet överfulla gummibåtar väcker allt mer av
uppmärksamhet och avsky. Allt fler frågar sig varför flyktingarna tar så stora
risker, om det inte finns andra vägar in till tryggheten i EU?
Svaret är
naturligtvis att det finns alla möjliga kommunikationer mellan våra olika
länder. Kommunikationer som är öppna för oss vanliga medborgare, men stängda
för de som inte är önskade. Med en teknisk och inte särskilt talande titel,
kallas det transportörsansvaret.
För ca 15 år
sedan kom EU-s länder överens om att stoppa migranter och flyktingar att
använda sig av vanliga kommersiella kommunikationer som flyg- tåg – buss, genom
att göra den ekonomiska piskan oöverstigligt stor för de företag som verkar på
den marknaden. Man beslutade om att alla som reser in i EU skall ha gällande inresehandlingar,
inklusive visa och uppehållstillstånd, och att de handlingarna skall kollas av
transportören, ex. vis flygbolaget vid incheckning. Kostnaden för återtransport till ursprungslandet för de som saknade
sådana handlingar lades på transportören.
Med andra
ord gjorde man en tidigare myndighetsutövning, till något som skulle ske vid incheckning
och biljettförsäljningen. Resultatet av det är att alla vanliga legala vägar in
i EU stängts för de som nu flyr krig och elände. Resultatet är också att det
uppstått en lukrativ marknad för människosmugglare med de resultat vi nu ser i
form av död och elände.
Så ställ
frågan till ansvariga politiker, är de villiga att öppna de för oss andra
normala vägarna för resor? Då skulle mängder av liv kunna sparas. De pengar och
tillgångar flyktingarna har med sig kunde användas på långt bättre sätt än att
föda en kriminell verksamhet.
Märkligt kan
man tycka att media som annars brukar vara öppna för debatt och olika synsätt,
totalt har valt att inte granska följderna av införandet av transportörsansvar
i sina nuvarande former. I så måtto har politikens olika utövare det direkta
ansvaret för hur flyktingfrågan nu utvecklar sig.
2015.09.05
Jarl
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar