måndag, oktober 02, 2006

Att vika ner sig kostar!

Att vika ner sig kostar! Man vinner inga matcher genom att vika ner sig. Kommunvalet i Övik blev en smärre katastrof och jag förstår om besvikelsen är stor hos alla de av Er som nu måste lämna Era politiska uppdrag. För egen del fanns jag inte på listan, min uppgift var att arbeta med landstings-och riksfrågorna, men jag vill ändå ge min analys av orsaken till det dåliga resultatet. Folkpartiet har ofta skyllts för att vara det osynliga partiet, Sveriges mest onödiga parti brukar våra belackare säga. Det kan inte sägas om Folkpartiet i Övik den senaste mandatperioden. Vi har kraftfullt agerat mot kommunens penningrullning till Arenan. Vi har ifrågasatt det 156 miljoner kommunen i princip gav Domsjö fabriker som ett kapitaltillskott i tillkomsten av energibolagets kommande satsning. Ändå användes inget av det i valet. För mig är det obegripligt. I annonseringen de sista 2 veckorna borde kommunföreningen istället för porträttannonserna tryckt på riskerna i Arenasatsningens samt följderna för det övriga föreningslivet. Två föreningar får ju dela på 40% av föreningsbidragen, medan 150 föreningar skall dela på resten. Jag talade under valrörelsen med höga föreningsfunktionärer som i samtal förde fram sin kritik mot kommunen på just den punkten. De 156 miljonerna till Domsjö fabriker kunde ställts mot indragningar inom omsorgen, och de besparingstryck som gäller i skolorna. Vid invigningen av Arenan deltog 6000 personer. Resten av Öviks befolkning, 50.000 deltog inte. Det dåliga resultatet i kommunvalet menar jag återspeglar den rädsla att stå upp för våra beslut med vilken valrörelsen på det området bedrevs. Det understryks av det faktum att både landstings-och rikslistorna gick 25% bättre än kommunlistan, tvärt emot vad fallet var i Sundsvall där man sagt nej till äventyrsbad och scenhus men ändå hade 25% högre valdeltagande på sin kommunlista än på rikslistan. Raset i Övik är resultatet av dåliga beslut, att vika ner sig kostar. Jag vill avslutningsvis tacka de av Er som stödde min kandidatur till landstinget när vid nomineringsmötet försök gjordes att stryka mig från listan. Hade det lyckats är det sannolikt att vi varken hade haft något landstingsmandat eller riksdagsmandat. 2006.10.02 Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: