lördag, maj 13, 2006

Skenheliga socialdemokrater.

Under TÅ-debatt den 8 maj visade jag att landstinget och kommunerna i Ådalen under de senaste åren mycket kraftigt minskat sina bidrag till studieförbunden. Den välvilja man nu under valåret från statsmakten vill visa, har inte sin motsvarighet i handling i kommuner och landsting. Det påpekandet har tydligen irriterad väldigt att döma av reaktionen från landstingets kulturansvarige politiker, Kerstin Nygren och riksdagskvinnan Agneta Lundberg. Visst kan man som debattörerna väljer att göra, skylla den saken på oppositionen. Men kvar står ändå att Socialdemokratin med sin ställning som ”regerande” i både berörda kommuner och landstinget har haft all möjlig makt att driva sin linje i frågan. Att man då valt att strypa bidragen till studieförbunden är ett faktum som man har ett direkt ansvar för. De socialdemokratiska makthavarna sitter i sanning själva på dubbla stolar. Av omsorg om studieförbundens framtid har jag av den anledningen i motioner och interpellationer agerat för att ändra på det i min hemkommun och i landstinget. Den motion jag skickat till landstinget i frågan kommer Kerstin Nygren som landstingets högst ansvarige kulturpolitiker få ta ställning till, om hon nu inte väljer att lägga motionen i frysbox. Då kanske vi i fullmäktige kan föra en saklig debatt om hur framtiden för studieförbunden skall se ut. Jag välkomnar den debatten. 2006.05.13 Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: