torsdag, april 29, 2010

När två blir ett

Furusundsleden i stilla väder Det är härligt väder på morgonen när planet lyfter för att föra mig till Stockholm. Det isländska askmolnet som vållat så mycket oro och störningar i flygtrafiken, har dragit bort åtminstone för tillfället. I Stockholm väntar Viking Lines Ms Gabriella för att under ett par dygn bli bas för ett första frieri mellan två äldre, men ivriga parter. Sammangåendet mellan Sveriges två äldsta pensionärsorganisationer skall dryftas. Med i tankesmedjan är ordföranden för organisationernas distrikt runt om i landet, liksom deras styrelser. Möten och teman skall varvas med social samvaro. Ute på havet är det lugnt, ingen behöver bli sjösjuk. Själv njuter jag av att än en gång gå Furusundsleden ut, en led jag gått ett stort antal gånger tidigare, dels i min egenskap av befäl i Flottans eller rederiets fartyg. Dels seglande på egen köl. Det blir en liten nostalgisk kick att stå på däcket och se Furusund komma och gå, liksom de många sund och öar vilka i viss mån känns igen trots frånvaron av sjökort. I Helsingfors har molnen dragit sitt täcke över staden, men vad spelar det för roll, vi konfererar och går inte iland. Frågor om samgåendets former och organisation skall dryftas. Eventuella farhågor mätas med möjligheterna. Och namnfrågan berörs, det gamla namnen skall kanske bytas mot något helt nytt. Kan en ny och fräsch organisation för seniorerna kallas ”Bröder och Systrar”? På natten, på vägen hem går vi in till Mariehamn för några få minuters förtöjning, allt för att uppfylla de märkliga regler som ryms runt tax-free verksamheten. Ibland blir regler mer än vanligt barocka. Men så är också den skattefria försäljningen en del av målet för många båtresande. Maten är bra liksom samvaron. Det är en nöjd, kanske aningen trött skara om ca 100 personer som debarkerar på onsdag morgon. Dags för flyget igen upp till det egna länet och ett pågående landstingsfullmäktige. Där skall debatteras för folkhögskola, för värdet av en god psykvård och för ambulanser som tar sig fram även när väglaget är dåligt. Mycket finns att göra på de områdena, men det är en annan historia. 2010.04.29 Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: