tisdag, januari 12, 2010

Morgonrodnad - ny dag

Idag lånar jag ut min blogg till en på sin tid mycket aktiv kulturpersonlighet, vilken sedan en tid finns i mitt nätverk. Hennes synpunkter får tala för de många som ser med kritisk blick på delar av samhällsutvecklingen. Citat Jag har också läst Anders P Linders absurda försvar för jobbskatteavdragen och hade faktiskt tänkt säga upp min prenumeration och be dem skänka återstoden av mina prenumerationspengar till Läkare utan gränser, men sen blev jag rädd för att gripas av abstinensbesvär efter korsorden och uppsköt beslutet tills vidare. Men vid nästa förfallodag kommer jag att säga upp prenumerationen ( SvD ) och hänvisa till våra sänkta pensioner. Min mans nya pensionsbesked kom i dag. Minus 516 i månaden före skatt, minus 166 efter skatt. Samtidigt kom den senaste elräkningen, 1200 mer för december än för november, och januari vågar man väl inte ens tänka på. Snart kommer svenska pensionärer antagligen att frysa ihjäl, precis som engelska gamlingar regelbundet brukar göra. Men som min man säger: det skulle i så fall säkert bara glädja vår kära regering. Och inte skulle den kommande rödgröna regeringen innebära någon förbättring. Om pensionerna är ju M och S rörande eniga: det nya pensionssystemet är nämligen så ROBUST, vilket bevisas av årets sänkningar. Vad skatterna beträffar kommer vi med de rödgröna att hamna ur asken i elden, eftersom vårt gamla trähus enligt S är det idealiska skatteobjektet. Inga slottsherrar eller miljardärer kommer ens i närheten av vår rikedom. Nå, skidföret är i alla fall bra och en skidtur håller kroppstemperaturen uppe. Och i morgon tänker vi båda anmäla oss till arbetsförmedlingen. Jag uppmanar alla att göra samma sak, om inte annat kommer vi med i statistiken. Slut på citat 2010.01.12 Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: