lördag, augusti 05, 2006

Ovärdig behandling av gamla!

Örnsköldsvik lyfts gärna fram som den stora framgångskommunen i länet av den socialdemokratiska ledningen. Men den framgången bärs av sköra axlar och svaga ryggar. I Örnsköldsviks Allehanda kan man nämligen den 3.8 läsa att 93-årongar tvingas gå till länsrätten för att få sina grundläggande behov av rimlig trygghet tillgodosedda. En av de hjälpsökande uttrycker det i artikeln på följande sätt: ”Min ork försämras hela tiden. Jag har nedsatt rörlighet och värk i höger höft. Med tanke på min ålder avråds operation”. Den andre har liknande synpunkter: Är man i min ålder, snart 93 år borde jag vara berättigad till ett boende där jag kan känna mig trygg.” Ändå nekas man den hjälp med plats i boende man borde få. Ansvarigt kommunalråd, Lena Näslund(S) uttrycker med sedvanlig arrogans sin uppfattning :”Det är behovet som avgör, inte åldern”. Och behovet det avgörs av den socialdemokratiskt styrda omsorgsnämnden. I det beslutet har tydligen den enskilde ingen valfrihet. Jag menar att det är beklämmande att gamla människor tvingas bära bördorna av kommunens framgångar. Ett värdigt omhändertagande av våra gamla fordrar lyhördhet för deras berättigade behov. Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: