torsdag, december 14, 2006

Brev till en vän!

Så är då den sista fasen i valet till landstinget över. De interna valen till styrelser, utskott och andra organ är klara, och vardagsarbetet tar vid. I det sammanhanget, och med anledning av frågor jag fått vill jag gärna bidra med några reflektioner till dig min vän.. Ett valresultat är förpliktigande menar jag, både mot partiet och framför allt väljarna. I det här fallet blev resultatet att jag blev den ende personvalde folkpartisten till landstinget, med nästan dubbelt antal röster jämfört med nästkommande. Mot den bakgrunden var det naturligt att jag i e-mail till folkpartilänet efter valet meddelade min beredskap att axla gruppledarskapet och också aktivt delta i de förhandlingar som sker efter valen. Resultatet är nu klart. Den södra länsdelen har genom sina representanter tagit de ledande posterna, kvar för undertecknad blev en ersättarpost i regionala nämnden. I vad mån det återspeglar en rimlig respekt för valresultatet lämnar jag till dig som läsare att bedöma. Eftersom jag sedan många år har haft mina barn boende i Sundsvall är jag en flitig besökare i området. Jag har återkommande, också efter årets val uttryckt mitt stöd för Sundsvallsavdelningen. Dess arbete med rekryteringen och ett bra arbete med de politiska frågorna har burit frukt jämfört med varje annan avdelning i länet. Av de skälen följer jag de politiska skeendena och är närvarande i Sundsvall, kanske mer än mina kollegor i söder är närvarande i Örnsköldsvik. I den mån jag tar mig friheten att kritisera delar av landstingarbetet med anknytning till Sundsvall, har det sitt berättigande för mig men får naturligtvis bemötas av den som tycker annorlunda. Åsiktsfriheten är ett grundelement i det liberala tänkandet. Det synsättet kommer liksom tidigare år att prägla mitt arbete under de kommande åren. 2006.12.15 Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: