onsdag, september 27, 2006

Om valresultatet!

Sammanräkningen av valresultatet är klar. Med stor tillfredsställelse noterar jag de 16,48% personkryss jag fick på landstingslistan. Det är såvitt jag kan se det högsta procenttalet bland länets folkpartister oavsett lista. Att även platsen på rikslistan försvarades känns bra. Då har ändå ansträngningarna burit frukt. I den valupptakt som hölls på Hallstaberget, gissade jag på 7,5% för folkpartiet i riksdagsvalet. Det blev 7,54% efter sluträkning. För mig har det hela tiden framstått troligt att det här valet skulle bli Mauds och Fredriks. Så blev det också med facit i hand. För vår del i Folkpartiet är det naturligtvis smärtsamt när 40% av våra riksdagsplatser, eller konkret 20 platser av 48 försvinner. Det kommer rimligen att medföra att vi inom ett år ser en ny partiledning ta plats, och det ser jag fram emot. Går vi sedan till länet finns några aspekter värda att kommentera. En är det förhållandet att kryssandet i vårt län var så mycket lägre än i ex.vis i Jämtland. Där kryssade nästan hälften (44,5%) av de centerpartistiska väljarna. I vårt län drygt 20% av folkpartiets väljare. Varför man som väljare avstår från den möjlighet personkryssandet ger att påverka kan man fundera över. Kanske är det som många experter nu hävdar, att de spärrgränser som satts gör det både ointressant att driva personkampanjer, och ointressant för väljarna att personrösta. I årets val kommer endast 7 ledamöter av riksdagens 349 ledamöter komma in som ett resultat av ”förbikryssande”. Om man i kommunvalet skall tala om vinnare och förlorare, så är Sundsvall årets vinnare. Man höll ställningarna väl med endast 20% dropp av mandat. Årets förlorare är tveklöst Örnsköldsvik, där försvann hälften av mandaten. Jämför man också utfallet av riks-kontra kommunvalet så är resultatet liktydigt. Sundsvall toppar med ett kommunalt resultat som ligger 26% över riksresultatet. I Övik blev fallet det motsatta. Såväl landstings-som rikslistan drog 25% fler röster än kommunlistan. För egen del och med särskilt ansvar för landstings-och rikslistorna i Övik känns det bra att det arbete jag lagt ner ändå förde till att Öviks-mandatet i landstinget bestod. Att många samtal under valrörelsen liksom de personröster jag fick också tyder på ett stort förtroende är en välkommen motvikt mot de avarter som dessvärre också blivit en del av valrörelsernas mörka sida. Av valresultatet bör man kunna dra några slutsatser. En är att personvalet definitivt också gynnar förstanamnet på listorna. Det är bara att titta var de flesta kryssen hamnar för att inse det. En annan slutsats är att när nu arbetet med att sjösätta de nya organisationerna är avslutat, börjar uppbyggnaden av partiet i både län och land inför valet 2010. I det avseendet menar jag att byte av ledande företrädare på några håll i vårt län, är väl så befogat som byte av ledarskap i partiet. I valberedningarnas viktiga arbete vill jag se viljan till förnyelse som ett viktigt inslag. 2006.09.27 Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: