torsdag, juli 30, 2009

Memorial

Natalja Estemirova in memoriam Memorial kan lite lösligt översättas med minnesord. Det är också namnet på den organisation, vilken i Ryssland påtagit sig att följa upp arbetet med de mänskliga rättigheter som också det landet officiellt bekänner sig till. Men det verkliga och det officiella är i hög grad varandras motsatser i många länder. I Putins Ryssland och dess grannrepubliker är begreppet mänskliga rättigheter farligt, och memorial blir inte sällan verklighet i form av minnesord över mördade representanter för organisationen. Senast i raden är nu sedan en tid tillbaka Natalja Estemirova. En 50-årig kraftfull kvinna som vägrat böja sig för de politiska vildar vilka ser demokratin i verklig mening som ett hot, inte en möjlighet. Därmed mötte hon samma öde som andra som verkat för rättvisa och mänskliga rättigheter mött, bland dem Anna Politkovskaya och den avhoppade fd KGB-agenten Litvinenko. Som vanligt uttalar den officiella makten sin avsky över dåden, samma makt som med stor sannolikhet anstiftat dem. Och i grannlandet till Ryssland, i Iran klubbas de som sörjer demokratins martyrer, teokratins offer ner med stor brutalitet denna julidag sommaren 2009. Mycket återstår att göra innan maktgalenskapen får ge plats för verklig demokrati. I vårt land blir ett litet och tidigare okänt parti, Piratpartiet den personliga integritetens försvarare, alltmedan det tidigare liberala partiet gjort sig till polisstatens främste förespråkare genom ropen på ett europeiskt FBI. Ur led är tiden, eller mycket återstår att göra. 2009.07.30 Jarl Strömbäck

2 kommentarer:

Fredrik Larsson sa...

Jag håller med Jarl - ur led är tiden. Det är för att hindra en utveckling i den riktningen som man du beskriver som jag har gett upp all politisk riktning och engagerat mig i PP.

Jag hoppas du är medlem du också - PP är inte ett "liberalt" parti i den traditionella meningen eftersom vi saknar fördelningspolitik och stora områden inom juridiken som sakfrågor. Därför är vi så mycket starkare fokuserade på medborgarrätt och rätten till att slippa vara övervakad.

Usch - jag låter som ett vänsterspöke när jag skriver men så är inte fallet.

Mvh
Fredrik Larsson

jarl strömbäck sa...

Hej Fredrik.
Tack för din kommentar, Jag gav PP min röst i EU-valet, det säger väl något om min syn på integritetsproblematiken.
Vi ses på barrikaderna.
Jarl