tisdag, februari 01, 2011

Lekstuga i fullmäktige?


Kommunfullmäktige är kommunens högsta beslutande organ. Möjligen tänker sig de som i val lägger sin röst på olika kandidater och partier, att de som utses skall ta sitt uppdrag på allvar. Med det menat att de skall sträva efter att vara pålästa i frågor som debatteras och ta en aktiv del i fullmäktiges arbete.

Med en del års perspektiv på situationen i fullmäktigesalen, bekräftar jag gärna att huvuddelen av ledamöterna tar sitt uppdrag på allvar. Men det förhållandet att datorerna nu får användas oinskränkt under mötena ställer också frågor.

Är det likgiltigt om delar av fullmäktiges ledamöter använder tiden de betalas för uppdraget till att surfa runt på nätet, ligga ute på facebook och sköta sina mailkonton? Det finns också de som sover sig igenom mötena likt Folkpartiets Gunnar Melin på bilden från mötet 31.1. Och de som likt Emil Källström enligt ÖA, anser en allvarligt syftande debatt om framtiden för ett 150-tal anställda och och elever vid Hampnäs mindre viktig än möjligheten att twittra sig igenom ett ”rörigt?” möte.

Det är dags att fullmäktige får en ordningsstadga också på IT-området, eller skall vi acceptera att mötena där blir till lekstugor för delar av ledamöterna?

2011.02.01
Jarl Strömbäck

5 kommentarer:

Ann Kristin Schipper sa...

Sittande snett framför dig med datorn med på senaste mötet vill jag gärna ta debatten. Vet inte om du räknar mig till de engagerade eller inte. Men datorn är ett verktyg som används alltmer i alla yrken. Visst jag var ute på både facebook och mitt mejlkonto Men det mejl jag läste var relaterat till det jag senare sa i talarstolen. Det jag skrev och kommenterade på facebook var också relaterat till mötet. Till nästa gång kommer jag även finnas med i Twitterflödet #ovikKF.

Men det här är helt klart en ny situation som vi behöver diskutera!
Själv tycker jag att det reella mötet hela tiden måste komma i första hand, att tonen i diskussionen ute på nätet måste vara minst lika bra som den i salen. Kanske finns det andra diskussioner vi kommer på efterhand.
Men faktum är att det viskas och skickas lappar mellan ledamötena redan idag. Att jag diskuterar med andra ledamöter, åhörare på läktaren eller vid radion därhemma är inte konstigare än det.

Att sova under mötet anser jag helt oacceptabelt, nåja nu sov ju Gunnar under historielektionen och inte själva mötet, så det är kanske en gråzon, men inte är det snyggt!

Albin Ring Broman sa...

"Det är dags att fullmäktige får en ordningsstadga också på IT-området

Tydligen så blåser de liberala vindarna inte alltid så snålt på denna blogg ;)

Personligen tycker jag att det är bra om ledamöter av olika politiska instanser utnyttjar de snabba och direkta kommunikationsmöjligheter med väljarna som IT-utvecklingen bidragit med. För i linje med sagde Källströms resonemang så måste det vara upp till väljarna att avgöra vilken sorts företrädare man vill ha; frihet under ansvar är alltid att föredra framför förbud ;)

Jakob Norstedt-Moberg sa...

Men smygfotografering av fullmäktigekollegor, det är alltså OK i fullmäktige?

Anonym sa...

Det känns inte speciellt liberalt att kräva en ordningsstadga på IT-området. Vi är inte anställda av kommunen utan förtroendevalda av våra väljare. Sociala medier ÄR kommunikation och jag tjänar mina väljare genom att finnas på dessa medier och kommunicera vad som händer. Det är inte ett störande medel utan tvärtom vore det enbart positiv om fler ledamöter använde sig av detta.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.